Сценарії


1 учень         Любі хлопчики й дівчатка,
В нас сьогодні книжки свято. Будем разом відзначати Книгу-друга шанувати.
Вчитель Упродовж всього життя ми звертаємося до книжок. Батьки читали вам казки, вірші, коли ви ще й говорити не вміли. А коли вивчили літери, навчилися з них складати слова, а зі слів речення, вий самі стали читачами.
2 учень            Коли вмієш сам читати - не треба мамі докучати.
До бабусі теж не треба йти:
«Ну, почитай, мовляв, хоч ти!»
Сестру упрошувать не треба, щоб почитала щось для тебе.
Ані благати, ні чекати, а просто взяти й почитати.
3 учень           Як краплин у Дніпрі, як зірок угорі,
Як листя на гіллі - стільки книг на землі!
4 учень            Є великі, є й малі, є легкі і є важкі.
На полицях, на столі, наші друзі - це книжки.
5 учень          Дружба з книгою - це свято,
Не було б його у нас, Ми б не знали так багато Про новий і давній час.
6 учень           Книгу зрозумілу, чесну і сміливу
Хочуть всі читати.
7 учень          Сторінки книжок завітних всіх нас доброго навчать -
Працювати і учитись, і Вітчизну шанувати.
8 учень          Книжка - добрий, вірний друг, книжка знає все навкруг.
Про старі й нові країни, Космос та морські глибини. Хто відкрив яку країну і про неньку-Україну, Хто прославився в віках, де живе тварина, птах.
9 учень           Усе, чим ви цікавитесь, - знайдете у книжках.
На всі питання - відповіді на їхніх сторінках.
Вчитель Людина, яка любить і вміє читати - щаслива людина. Довкола неї завжди багато розумних, добрих і вірних друзів. Ці друзі - книги. У світі існує безліч різних книг. Вони по-різному служать людям: одні - навчають, другі -розважають, треті - допомагають. В одних книгах можна прочитати про минуле, а в інших - про майбутнє. Одні розповідають про світ природи, а інші - про космічні мандрівки. Скільки у людей історій - стільки різних книг.
Дорогі діти, а зараз ми переконаємось, чи є серед вас кмітливі, чи загадки вам по силі.
Загадки       1. Бачити - не бачить, чути - не чує, Мовчки говорить, дуже мудрує. Часом захоче - правди навчає,
1


Іноді бреше, всіх звеселяє. Люба розмова - будемо, діти, З нею довіку жити-дружити. 2. Хто ж то така є у світі щаслива, Мудра, правдива і жартівлива? Як не вгадали - стану в пригоді -Річ коротенька - ... та й годі.
Вчитель Все це - наша подруга, порадниця, помічниця, вчителька, рятівниця. Всі ці слова про неї - вельмишановну Книгу! До речі, вона сьогодні сама завітає до нас у гості, але це буде пізніше. А зараз ми довідаємось про те, як виникла книжка.
Ведуча 1. Давним-давно на світі не було книжок, бо люди не вміли їх виготовляти. Сторінками найдавніших книг були камені, стіни печер. Згодом люди додумалися писати на глині, яку потім сушили і випалювали на вогні. Ці книги були важкі і незручні. Якби якийсь учений захотів взяти у дорогу дві-три книги, то йому потрібний був би ... віз.
Ведуча 2. З часом стали виробляти зручні і легкі книги з козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку виготовили у грецькому місті Пергама - через те папір зі шкіри назвали пергаментом. Книги з пергаменту були дуже дорогі. На виготовлення однієї книжки потрібні були шкіри цілої череди телят.
Ведуча 3. В Африці вздовж річок є густі зарості болотяної рослини папірусу. Спочатку його використовували тільки на будівництві, а згодом почали використовувати для виготовлення книг. Писати на сухих стеблах було зручно, але через кілька років такі книги ламалися і розсипалися.
Ведуча 4. Справжній папір, на якому пишуть і сьогодні, люди навчилися робити дві тисячі років тому. Тоді почали у багатьох країнах писати на папері. Спочатку книги були рукописними. Одну таку книжку, бувало, переписували по кілька разів. Минуло ще багато часу,поки з'явилося книгодрукування.
Ведуча 1. А чи знаєте ви, що для виготовлення одного підручника потрібно спиляти близько 1000 ялинок? А ще його можна виготовити з макулатури. З 1 кг. макулатури можна виготовити приблизно 25 учнівських зошитів.
Ведуча 2. А зараз я пропоную пограти у гру «Чарівна паличка». До кого я доторкнуся своєю чарівною паличкою, той говорить прислів'я чи загадку про книгу.
Прислів'я:
•   Книга вчить, як на світі жить.
         Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
         Золото добувають із землі, а знання із книжки.
         Розум без книг, що літак без крил.
         Знання - сонце, а книга - вікно.
         Книга для дітей, що волога для полів.
         Книга не пряник, а дітей до себе манить
Загадки:   1. Не кущ, а з листочками; не сорочка, а зшита; не чоловік, а навчає.
2


2.         Паперовий кораблик щодня перевозить у трюмах знання.
Після плавання цей корабель повертається в рідний порт-Фель.
3.         Снігові поля, чорні граки, хочеш розумним бути - бери та учи.
Ведуча 3.     А зараз ми запрошуємо до нас її - Королеву Книгу!
Королева Книга   О, як багато вас зійшлось сьогодні тут на свято.
Та бачу місця всім знайшлось, хоч, може, тіснувато. В палацах і хатах малих мільйони підданих моїх, Як по команді «Струнко», стоять, зімкнувши палітурки. Та підданих моїх впізнати ви зможете з одного мигу, Як тільки я себе назву. Я - Королева Книга. А чи знаєте ви, як називається моє королівство? (Бібліотека)
Королева Книга  
Тут книги розумні спокійно живуть
У тихій величній світлиці.
       А двері широкі, відкриті ведуть
       До знань золотої скарбниці.
       Герої романів, легенд, повістей
       У тиші говорять із нами.
       В книжках - відкриття всіх великих людей,
       Думки, що хвилюють віками,
Ведуть нас в незнані цікаві світи,
Розрадять, коли нам нелегко.
Для нас зберігає їх довгі роки Шкільна бібліотека.
Бібліотекар      Першою бібліотекою в Україні була бібліотека при Київському Софіївському Соборі, заснована у 1037 році Київським князем Ярославом Мудрим. У ній зберігалося понад 850 томів рукописних творів. Першою друкованою книгою в Україні вважається «Апостол», що його першодрукар Іван Федоров виготовив у Львові у 1579 році. А перша в Україні бібліотека для дітей була заснована у 1909 році у Києві бібліотекарем-педагогом Дорою Доброю (сьогодні - це Київська обласна бібліотека для дітей). Зараз у ній міститься понад 500 тисяч примірників книг.
Королева Книга    Серед вас, діти, є багато допитливих читачів, які прочитали багато   книжок  з   нашої  шкільної  бібліотеки.   І   зараз   бібліотекар   вручить   їм Посвідчення кращих читачів нашої школи. Бібліотекар вручає посвідчення.
Вчитель   А зараз я хочу перевірити, як уважно ви читаєте книжки. Послухайте і відгадайте, з яких казок ці уривки.
1)                                    Ото Івасик як підріс трошки, став просити батька: «Зробіть мені, тату, човник та весельце, то я буду рибку ловити та вас у старості годуватиму».
2)                                    Були собі Котик та Півник і жили вони у великій приязні. Котик, було, на скрипочці грає, а Півник тільки співає.
3)     От на ранок набрала баба мичок і погнала солом'яного бичка пасти.
Королева Книга Що за шум, що за плач?
Визирають пошарпані книжки.
Книжки   Нам соромно показатись. Ми понищені, ми пошарпані.
З



Читанка   Ох, ви, буквочки мої розмальовані. Ви, сторіночки мої пошматовані. Навтішався з вас Івась досхочу.
Природознавство Всі малюнки рослин з мене вчора вирізав,
А на схемах букви різні понаписував. Як природи я тепер дітей навчу?    Математика   Цифри в прикладах зробилися з вусами. Кілометри змінились кілограмами. Про задачі я зовсім вже мовчу.
 Рідна мова    Скільки правил мудрих я в собі тримаю, але декого нічого не навчаю. Від поводження Оленки аж кричу.
Читанка    Чому в Галі від образи Читанка ридає?
Бо вона на ній із гірки по снігу з'їжджає.
Природознавство   Все трудився наш Андрійко, вчительку не слухав, малював у книжці буквам і очі, і вуха.
 Рідна мова    Якби учні свої книги, як друзів, любили,
                        То ми б іще багатьох розуму навчили.
Королева  Книга       Що мені  з  вами робити, як допомогти?  Треба лікаря
покликати.
Лікар
        Бідні ви, мої понищені каліки,
           Хто ж вам стільки заподіяв лиха?
           Але сам я вам не допоможу,
           По ножиці побіжу.
  Ножиці      Шкода мені тебе, книжко гарна.
                     Хтось понищив твої сторінки намарно.
                     Допоможу, щоб ти гарна стала знову,
                     Щоб вела з дітьми розумними розмову.
                     Але без клею мені не обійтись.
Клей     3 ніжки на ніжку я стрибаю,
              Книжки лікувати допомагаю.
              Всі дірочки, всі сторіночки приведу до порядку.
              Буде ця книжка мати мій слід на згадку.
Та щоб все привести до ладу, я ще по гумку піду.

 Гумка        Я - Гумка, Гумка, Гумка.
 Я хочу вам сказати,
 Щоб всі ці неподобства
 Не сміли більш писати.
А щоб книжка стала ще гарніша треба покликати обгортку.

 Обгортка   Я така гладенька, блискуча, ніжна,
       Ця книжка зі мною буде, мов царівна.
       Я оберігаю всі книжки на світі,
       Тому обгортайте свої книги, діти.
        А для повного порядку книжці потрібна ще й закладка.
Закладко, до мене біжи, нашій книжечці допоможи.
4


Закладка   Я дуже потрібна, друзі, вам,
                    Нелегко без мене книжкам,
                    Бо діти сторінки обривають,
                    Якщо мене в книжку не закладають.
                    Ось до тебе, книжечко, притулюся,
                    Не раз при читанні тобі знадоблюся.
Королева Книга   Дякую всім, хто у книжковій лікарні працює,
                                   Хто нове життя таким, як я, дарує.
                                  А всі, хто до книжок погано ставиться,
                                  Пам'ятайте, як книжці болить.
                                  Таке лікування їй подавайте:
                                  Папір, клей і ножиці беріть,
                                  Обгорніть і все зайве вмить зітріть.
Вчитель   Я бачу серед вас, любі діти, багато добрих і вірних друзів книг, які цінують їх та уміють берегти. Дуже великий шлях проходить книга, перед тим, як потрапити до нас у руки. А скільки людей працювало над її створенням! Це і працівники лісу, що дають для паперу деревину, і робітники на паперових фабриках,  і друкарі, і вчені, письменники і журналісти, і ще велика армія трударів докладає свої зусилля, щоб у наш дім прийшла книга. Про її шлях ми дізнаємось з вірша С. Маршака «Як друкували вашу книгу».
Учень   Я був на фабриці такій, де вам готують книжку.
Там є майстерні чарівні, є ящики без кришки.
Складач не знає, де який друкарський знак у схові.
Він ставить їх у ряд стрункий - і от рядки готові.
Рядок лягає до рядка легенько так і чітко,
Із металевого станка виблискує сторінка.
З папером стрінеться на мить свинцевий лист набору -
Сторінка ціла враз лежить, що ти побачиш скоро.
Хоч розуму в машин нема, машина знає діло:
Поріже аркуші сама і їх складе уміло.
А палітурник зшиє враз, обріже їх ножами,
Оправить в найкоротший час - і книга перед вами!
Книжки приємно почитать, а спробуй їх створити.
 Таке мистецтво - друкувать, якого треба вчитись.
Папір нам комбінат зробив, що паперовим зветься.
А ще у нас про друкарів розмова нині йдеться.
Складна робота - друкувать. І друкарям з любов'ю
Ми хочем щастя побажать і успіхів, й здоров'я.
 Вчитель       А чи знаєте ви, як правильно потрібно читати книги? Ось для цього наш бібліотекар вам вручить «Пам'ятку читача», у якій є вузлики на пам'ять.
Бібліотекар вручає дітям «Пам 'ятку читача». Вузлики на пам'ять:
         Обгортай книги і носи їх у папці.
         Удома відведи їм місце на книжковій полиці.
5


■^г
        Читай книги за чистим столом і з чистими руками.
        Перегортай сторінки за правий верхній куток.
        Щоб не загубити місце у книжці, де ти закінчив читати, користуйся закладкою.
        Прочитані книги вчасно повертай у бібліотеку.
        Якщо книга порвалася - обоє 'язково підклей.
Вчитель    А ще, діти, я не хочу, щоб ви були такими, як Гриша Скворцов з цієї гуморески.
 Учень        У Скворцова Гриші книги найбрудніші,
Всі вони пом'яті, порвані, горбаті.
Ну, немає в них лиця: без початку, без кінця.
Палітурки, як ганчірки. Ті книжки ридають гірко.
Бився Гриша з хлопчаками, він розмахував книжками,
Дав Мишку по голові - замість книжки стало дві!
   Хто цю книжку візьме стиха. Той зазнає горя й лиха.
Вчитель      Ми читаємо книжки, беремо їх у бібліотеці, купуємо в магазині... Але не всі ставляться до книги так, як вона цього заслуговує - з пошаною.
Учениця   Книжка скаржилась Мар'яні: «Я у тебе не в пошані.
Звідкіля це на мені - плями сині та масні?
Подивися, от сторінка - намальована хатинка,
Під хатинкою - маля і підписано: «Це - я».
А за дві сторінки далі - різні звірі небувалі:
Сині, чорні та рябі, що й не снилося тобі.
Люди кажуть: «Ой, чия ти? Як тепер тебе читати?
Скільки ми читали книг, а не бачили таких».
Королева Книга  
     Вчіться, діти, мудра книга скаже вам всього багато
                          З того, що колись другими і посіяно, й пожато.
                          Вчіться, любі діточки, багато читайте.
                          Як та бджілка меду з цвіту, розуму збирайте.
 Ведуча 4.    Багато мусим знати про все, що є навкруг.
 Тож слід книжки читати, бо книга - вірний друг.
 Вона вам допоможе обрати вірну путь.
 Де б ти не був, мій друже, про книгу не забудь. Ведуча 1.     Любі хлопчики, дівчатка! Закінчилось наше свято.
Вам ми хочем побажати книг багато прочитати.
Ведуча 2.
         А на згадку про наше свято прийміть маленькі подаруночки -
закладки. Вони вам допоможуть зберегти книги і підручники, які ви будете читати.
 Закладка   Щоб відкрити без вагання у підручнику сторінку -
Необхідну для читання, де колись зробив зупинку,
Щоб завдання пам'ятати, сторінок не загинати,
Зайвий раз їх не гортати, щоб завжди книжки тримати
У належному порядку, треба в них постійно мати
Отакі зручні закладки.
6


Третьокласники вручають першокласникам закладки.
Вчитель   А зараз проведемо невеличку гру «Мікрофон». Кожен з вас підійде до мікрофона і закінчить таке речення: «Я читаю книжки, бо ...».
Діти підходять до мікрофона і висловлюють свої думки.
Ведуча 3.    Оживе Україна, коли ми допоможемо книзі, Всіх огорне вона задушевним теплом. Будуть люди міцніші незламної криці, Не грошима багаті - вселюдським теплом.
 Вчитель Я сподіваюся, що після нашого свята ви ще більше будете любити, берегти і цінувати книги.
Мине час, ви станете дорослими і, може, хтось з вас напишете свої книги. Ми не знаємо, про що вони будуть: про космічні подорожі, про квіти чи про важливе наукове відкриття. Але ми віримо, що це будуть дуже потрібні людям і дуже цікаві книги.
Вчіться у героїв книжок любити нашу рідну землю, її лани, ліси і міста, її небо і ріки, її мову.

Читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки Бібліотечний урок

Мета: Ознайомити учнів зі шкільною бібліотекою, виховувати любов до книги, вміння її берегти. Викликати бажання стати активними читачами  й  помічниками  бібліотекаря.

Бібліотекар.  Шкільна бібліотека – особливе педагогічне середовище. Бібліотекар у своїй професійній діяльності виступає як джерело інформації, організатор індивідуальної і колективної діяльності, при цьому він розвиває, навчає дітей, виховує, тобто бібліотечними фондами і методами здійснює педагогічну діяльність. Дитяча бібліотека формує фонди літератури, орієнтуючись на шкільну програму і веде традиційну для дитячих бібліотек роботу.
Хвилинка –  цікавинка
(стисла інформація бібліотекаря про історію книги, бібліотеки тощо)

1.     Шкільна бібліотека з'явилася на початку 70-х років ХХ століття
2.     У шкільній бібліотеці фонд літератури для вчителів почали створювати у середині 70-х років ХХ століття.
3.     Фонд безплатних підручників було створено у 1978р.
4.     Форми роботи бібліотекаря є  огляди, вікторини.

Учитель.  Діти! Усі ви навчилися читати, писати, відгадувати загадки.
Ану відгадайте загадку: «Хто мовчки учить?» або « Язика немає, а розуму навчає?». Правильно, діти, книга. Саме вона найкращий друг і порадник, оскільки дає нам знання, поради, вчить думати.

Бібліотекар. Кожна книга результат праці великого колективу людей, дорогоцінний скарб нашого народу, держави. Як і все державне майно, книги треба берегти. Найбільш книги зібрано в бібліотеках. Усім учням слід уміти користуватися бібліотекою. Цим умінням поступово оволодієте і ви. Сьогодні у нас буде бібліотечний урок і проведемо ми в  надзвичайній кімнаті.
Ви вже здогадалися, що це – бібліотека, найчарівніша кімната в нашій школі. Казкова кімната. Ви можете зустрітися з доброю Попелюшкою, попасти на казковий бал у королівський палац…
Дуже багато цікавих пригод і подорожей чекає на вас у нашій шкільній бібліотеці. Треба тільки взяти книжку з полиці, зручно сісти за стіл і почати читати.



Бібліотекар. У кожної  книги в бібліотеці є своя точна адреса, своя               
« квартира», «кімната» і навіть місце. Коли книга йде в гості до читачів, місце її вільне. Повернувшись «додому» – в бібліотеку, вона знову стає на своє місце.

Бібліотекар. Щоб бібліотечна книга жила довго, її треба берегти. Ось погляньте на ці дві книги. Вони одночасно надійшли до нас в бібліотеку. І одну діти брали читати , і другу. Та як  читали їх учні, можуть сказати самі учні, точніше – їхній вигляд. Які, по – вашому, діти читали цю книгу? Хороші? А цю… То як слід берегти книгу, щоб вона жила довго – довго, щоб її могло прочитати багато дітей?
Правильно, книгу варто обгорнути, не загинати сторінок, не малювати на ній, не брати її брудними руками, не перегинати, не читати за обідом, не читати лежачи… Всі ці правила, я впевнена, ви запам'ятаєте і будете їх дотримуватися.

Бібліотекар. А тепер послухайте наших бібліотечний активістів. Вони роздають пам'ятки дітям, як треба поводитися з книгою.

Правила користування бібліотекою та поводження з книгою

1.    Книгу потрібно брати тільки  чистими руками
2.    Коли  перегортаєш сторінку, не можна слинити пальці, бо від цього псується папір, а ще це негігієнічно .
3.    Щоб із книжки не випали сторінки, не перегинай її та не вкладай олівці і ручок.
4.    Не читай під час їди.
5.    Під час читання не згинай кутиків, а користуйся закладкою.
6.    Бережи книжку від води та сонячного проміння – вони шкодять книжці.
7.    Для кращого збереження книжки її треба обгорнути й не малювати на сторінках.

Учитель. Безмежна сила книжки. Без неї людина – сліпа. Книга ж відкриває великий світ. Мабуть, про жоден витвір людського генія не складено стільки мудрих і хороших слів, як про книгу. Давайте пригадаємо їх.
-         Книги читати – усе знати.
-         З ручаїв – ріки, з книжок знання.
-         Книга – міст  у світ знань.
-         Розум без книги, що птах без крил.
-         Книга для дітей,що волога для полів.
-         Книга – не пряник, а дітей до себе манить.

Бібліотекар. Діти у кожного  в сім'ї є книга або журнали , які ви дуже  любите й неодноразово  перечитували неодноразово. Розкажіть про них так, щоб і іншим захотілося прочитати.

Виступ дітей

Учитель. Ми бачимо, що  ви багато читаєте. От зараз і перевіримо , які ви уважні читачі.

Вікторина « Чи знаєте ви пісеньки?»

1.    Як відказував солом'яний бичок?
«- Я бичок - третячок, з соломи зроблений,соломою засмолений…»
     2.Які слова поговорював вовк, коли ловив рибу хвостом?
          «- Ловись, рибко, велика та велика…»
     3.Що казала Курочка ряба дідові та бабі?
          « - Не плач, діду, не плач, бабо. Знесу вам яєчко не просте, а золоте…»
4.Що казав рак Козі - дерезі?
« - А я рак – неборак, як ущипну, буде знак»
     5.Що казала Лисичка – сестричка, коли Вовк ловив рибку 
       в ополонці»
         « - Мерзни, мерзни, вовчий хвіст»
     6.Як гукала свого сина Івасика - Телесика мати?
        « - Івасику! Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти  
             й  пити, і хороше ходити…»
     7.Як викликав Півник на допомогу Котика?
        «Мій Котику, мій братику,
          Несе мене лиска
          За кленові ліси,
          За круті гори,
          За бистрії  води,
          Порятуй мене…»


Бібліотекар. Діти! Бібліотечний урок закінчився. Бажаю вам прочитати найкращі книги, багато хорошого взяти з них для себе, порозумнішати й ніколи не розлучатися з книгою. І нехай книги стануть вашими друзями на все життя. Наша шкільна бібліотека завжди відкрита для вас! До нових зустрічей!

Немає коментарів:

Дописати коментар

      Місячник шкільної бібліотеки 2020 рік «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів» Відкриття місячника     «Стартуємо! Місячник...